Onlinekurs lektion 5- "Fotgående"


Onlinekurs lektion 5 har inneburit träning av fotgåendet. Jag har jobbat mest med Simbaas vänstersvängar på kloss, då han kan utgångsställning sedan innan. Längden och behålla rätt position i fotgåendet har vi också jobbat litegrann med.

För att lära honom göra fina vänstersvängar och bli mer medveten om sin bakdel kan man använda en kloss. Vi har tränat på en kokbok här hemma ;) 

- När jag har shejpat upp honom på klossen med framtassarna, så ska jag röra mig runt. Jag belönar då också minsta rörelser som Simbaa gör med sina bakben. 

- Efter en del träning har man kommit så långt att han kan röra sig vid min vänstra sida, så att vi gör vänstersvängar på stället.

- För att börja fasa ut klossen kan jag plocka bort klossen och träna på samma plats efteråt.
- Belöna minsta steg i vänstersvängar som är i rätt riktning.

Film 1 är från 8 maj 2012.

Det som är svårt är:

- Längden på fotgåendet. Han tappar jättelätt. Den sträck som är på filmen är väl det han klarar och det var så långt som kom med i bild också. Men jag försöker att inte gå för långt så att han ska tappa för mycket… att jobba upp uthålligheten är jättesvårt tycker jag, han tappar mig med blicken liksom. Men så har vi ju knappt tränat detta heller…
Kan man baklängeskedja fotgåendet funderar jag på. Att man har en belöningsplats och backar sig ifrån den mer och mer och hunden har förväntan på att dit fram ska jag jobba. Vet att jag fått det tipset en gång förr i tiden…

- Han har lite tendens att stöta till mig när han går in i utgångsställning.

- Han har fått svårt att bjuda på utgångsställning nu efter att vi tränat ”hoppstå”. Är väl inte super bra på att lägga på kommandon på saker vi gör. Så det har varit ett väldigt jobb att inte ha en hoppande hund framför mig när jag kräver ingångar…

- Svängar har vi inte börjat med. I så fall lite höger. Men det är ju vänster som är knöligast och som jag går in i honom. Där kommer klossen vara lösning på det hela.

- Han kan också ligga lite långt fram i fotgåendet, fast att jag alltid och jämt belönar snett bakåt. Har aldrig kastat något framåt… På filmen fanns ingen sådan tendens tror jag…



Thomas svar till mig lite sammanfattat, efter han sett filmen på det lilla fotgåendet vi har...

- Det går att baklängeskedja uthålligheten i fotgåendet. En risk är att hunden ökar aktivitetsnivå mot slutet, belöningspunkten.
Jag kan också bestämma mig för att jag ska gå 20 steg och tappar han, bryt och gör om. Men var inte för petig, små, små tapp är okej så länge hunden kommer tillbaka fort igen i fokus.

- Jag kan köra pass med enbart utgångsställning och använda mig av omväntlockande - v.ä hand ut till sidan. Öka störningen med handen och även ha en medhjälpare som försöker få honom att titta bort. När jag ska göra det under marsch är det säkrast att börja med långsamt takt.

- För att få bort hopp i ingången ska jag placera belöningen lågt. Han tittar in bakom ryggen får belöning där och sedan sätter sig vid sidan och får belöning. Ganska snart kan jag ta bort belöningen bakomryggen. Denna belöningsplacering hjälper också till så att han inte går för långt fram.


Film 2 med klossträningen.

 


Jag måste få honom att stå kvar med båda framtassarna på klossen och inte lyfta upp h.ö tass.


Film 3 Klossträning från tre olika dagar, 12-15 maj 2012. 

I första passet i filmen vet jag inte varför jag står så långt bort från honom, tror det var för att jag på så vis såg om han lyfte hö. tass något.
Men sedan har stått närmare.

Har försökt att inte belöna för han han lyfter hö. tass. Men ibland har jag hunnit klicka och så lyfter han efter, men det är som det är. Har lagt belöningsplaceringen nära, lågt och snabbt till honom för att jobba bort lyftet av tass lite. Det har gått bra.

Det som är viktigast för oss är att få till vänstersvängar på stället och under fotgåendet utan klossen, men jag behöver använda klossen ännu lite mer? Jag provade det sista jag gjorde igår och köra utan kloss och han hade ju vänstersvängar tänket i sig, men det var lite trångt och lite trögt imellan åt. Jag belönade att han tog rätt steg i rätt riktning tror jag…


Fannys svar:

- Stå närmare i korrekt position (tävlingsmässigt).
- Äter belöning i korrekt position.
- Fria av honom från klossen.
- Klicka bara för perfekt position.
- Belöna när han står stilla och rätt.
- Behöver inte överdriva belöningsplaceringen utåt sidan. Belöna där jag vill ha huvudet i fotgåendet sedan.

Utan kloss:

- Var lugnare, långsammare.
- Han måste hinna med och tänka vad han ska göra.
- Jobba mer stilla på samma plats hela tiden.
- Jobba på att han ska vara stående, ej sätta sig.

Jag måste definitift bli lugnare och långsammare. Och bli mer medveten om när han är prefekt i position. Svåraste är nog att få honom att inte sätta sig när det går långsamt, han tror det är halt då.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0