Onlinekurs lektion 3 - Shaping


Onlinekursens hos Klickerklok har kommit till sin tredje lektion, vilket innebär ett nytt tema, shaping. Det har vi jobbat med förr, men det är mycket intressant att läsa om hur de förklarar och vad de tycker är viktigt och vad man ska tänka på mm.

Vi ska välja ett beteende att forma fram. Jag har valt beteendet backa för att Simbaa sällan har fått jobba med baktassarna. Och att endast välja ett beteende som går ut på att använda baktassarna tyckte jag var för svårt att börja med... så backa blir nog bra att börja med. Han har mest jobbat med beteenden som hör till framtassarna. Dags att få till lite bakdelskontroll känner jag ;)

Beteenden "backa"

Då simbaa har väldigt nära till ligg och buga, så börjar jag med att belöna för att han bara står och sedan följande kriterier:

* Lutning bakåt - något tassförflyttning bakåt - någon steg förflyttning bakåt - 1, 2 respektive 3 steg bakåt osv... Men viktigt är att variera mellan 1 - 4 steg att kräva när man kommit så långt för att hunden inte lär sig att den slutar gå på ett visst antal steg för att där kommer alltid belöningen.

* Jag lägger belöningsplaceringen mellan framtassarna.

* Två vanliga misstag är att man klickar när hunden stannar och att man klickar för samma antal steg för länge. Jag känner att jag gör detta tror jag... ska se vad de säger!

* Känner att jag fått met slaskbeetende att Simbaa går fram och duttar på min godishand eller på mig för att sedan bjuda på beteende. Har börjat tagit bort händerna, och har dem i sidorna eller bakom mer.

* Han går gärna i sidan och bjuder på beteendet i olika riktningar. Vet inte om det gör något, eller om det också är ett slaskbeteende som kommit till....

* Filmen är från två olika dagar. Och passen innehåller lekpauser och riktiga pauser.

Nedan finns länken till vår första film i "backande" träningen.

http://www.youtube.com/watch?v=-Lz_njyAO6w


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0