Onlinekurs lektion 3 - Shaping "Backa" (Film 3)

Då var det slut på dessa två veckor med temat shaping på onlinekursen. I morgon måndag kommer nästa lektion upp som ska handla om stå, sitt och ligg. Det ska bli spännande och se hur och vad den kommer innehålla för matnyttigt om dessa viktiga positioner. Stå känns det som om vi kommer att behöva jobba med i alla fall. Och även att få till snabba lägganden... vi får se hur det är det är tänkt att vi ska jobba med dem olika ställningarna.

Men i detta inlägg tänkte jag visa hur vi kommit med vårat backande på dessa två veckor. Det har gått så himla bra tycker jag, från att han aldrig har använt baktassarna och till en början hade så himla lätt till att bjuda till ligg eller buga.. Det var mycket viktigt där i början att jag hann klicka för rätt beteende innan han kanske han lägga eller buga sig..

Vi har kommit till det att vi backar över kanter och även avståndet har vi kommit en bit på. Det han ska backa över blir som en target. Att när framtassarna har kommit över själva hindret, då kommer belöningen och beteenden är slutfört. Jag börjar på nära avstånd till hindret med honom, för att sedan gå längre och längre ifrån så det blir som en baklängeskedjning. På det viset har vi också fått till att han backar ifrån mig på flera meter och inte bara 4 steg som max. Det blir också ett flyt i hela beteendet, inga tveksamheter att han stannar och fortsätter backa 4 steg och håller på så där hackigt, utan ett fint rakt backande från början till slut utan stopp.




Det vi ska fortsätta med nu på egen hand att träna på i backandet är (tips från Fanny Gott):

- Öka avståndet ännu mer...
- Backa upp på högre saker för att till slut stå på händer mot väggen.
- Ställa mig upp och lära honom att backa medan du backar åt andra hållet (Freestyle)
- Lära honom att backa vid din sida till fotgåendet


Kommentarer
Postat av: Pia

Hej!



Hittade hit via Klickerkloks onlinekurs (jag går som observatör). Intressant läsning i bloggen och superhärlig hund du har!! Riktigt roligt att följa era träningspass :)

2012-04-23 @ 19:08:15
URL: http://www.mincados.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0