Onlinekurs lektion 2 - "Självkontroll"


Tiden har rusat förbi... medan min datorn har gått sönder, så har väntat på min nya i typ två veckor. Idag kom Husse med den!  Så här kommer en rad inlägg om den senaste tiden. Alla med sitt specifika lilla tema.

Onlinekurs lektion 2 har passerat. Den handlade om självkontroll. 

Självkontrolls övningar lär hunden att:

  • Alltid engagera sig i den aktivitet som föraren erbjuder.
  • Förstå olika sorters belöningsmarkörer.
  • Fokusera på uppgiften – inte belöningen.
  •  
    Färdigeheter som vi har jobbat med är:

    Omväntlockande - Målsättningen med den här leken är att hunden ska tänka och erbjuda beteenden istället för att bara följa efter maten. Även till stadge beteenden.

    "Varsogod" - hundar behöver kunna ett ord som betyder att den får ta det den vill ha mest av allt just då.

    Vi känner oss väldigt gröna på att jobba oss bort från belöningar som ligger på marken…. Men varsogod kan han, brukar köra lite signalkontroll på det med och säga likande ord… därav har han blivit ibland lite eftertänksam när jag säger varsogod och det blir inte alla gånger så explosiv respons…´

    Jag lade upp denna film först, för att visa på vart vi befinner oss i de olika färdigheterna... för att sedan få kommentarer och träna annorlunda eller på annat. Ljudet stämmer inte som är i filmen, det är fördröjt tror jag… så ”varsogod” och ”fri” stämmer inte… därav har jag skrivit till det när ja säger det i filmen

    http://www.youtube.com/watch?v=5EgFnUUD-AM&feature=relmfu


    De kommentarer jag fick sammanfattat är att jobba mer med aktiva beteenden i samband med omväntlockande. Så då valde jag att göra nos-dutt i handen samtidigt som har en full hand med godis.

    Vi ska bygga på med fler beteenden innan ”varsågod”, men jag måste vara noga med att behålla den snabba, explosiva responsen!

    Så här är den andra filmen inom detta tema, där jag jobbar med ett aktivt beteende. Det vi sk tänka på där i framtiden med nos-dutt är att lägga belöningsplaceringen i den handen, för att få bort titt beteendet på godishanden, samt lite förberedande inför frysa nosdutt.


    http://www.youtube.com/watch?v=PLfmhxAz4Ps&feature=relmfu





    Kommentarer

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0