Föreläsningx2 - Maria Brandell (fd. Hagström)


Föreläsning nr 1!

Lördag den 31 mars var jag iväg på en clinic för Maria Brandell om grundträning för tävlingshunden. Det som skiljer en föreläsning mot en clinik är att det är med exempelhundar som visar upp tränignen som föreläses om. Det var otroligt lärorikt att sitta och titta på de övningar som förevisades av hundar från 10 veckor till året.

Jag har ingen tid till att skriva ner i detalj om clinicen, men jag tänkte skriva ned de saker som vi särskilt tog med oss.

Frågor som tåls att fundera på är!

- Vad är min målsättning?
- Hur vill jag att min hund ska uppträda på träning/tävling?
- Är jag påväg mot mitt mål?

Praktiska saker jag tagit med mig hem att träna på.

* Kunna belöna min hund ännu bättre i störningssituationer, särskilt bland nya, främmande och roliga hundar.
Att tänka på med belöningarna är också att variera mitt sätt att leverera dem på.

* Komma tillbaka med föremål bättre. Ha två likadana leksaker och träna upp en byteslek. Börja med att lägga till beteende nos-touch i avlämnande av föremål.

* Utföra beteenden mycket mycket bättre i närheten av tillgänglig leksak/mat belöning.

* Lyssan efter rätt ord, sortera ut, men fortfarande ha en explosiv reaktion på rätt ord.

* Svängar i linförigheten.

* Koncentrationsövningar - låsa blicken framåt oavsett störningar bakom från mig som förare.

* Få upp bättre tempo mot target, genom att kasta i väg den eller att någon drar den bortåt.

* Runda föremål, för framtida hjälp i inkallning med ställande bland annat.

* Apporteringsövningar utan apportbocken.
    - Hålla fast tross, bakåtvikt. 

ÖVRIGT

Tappar Simbaa engagemang och går iväg ska jag prova att avbryta, koppla honom och binda upp honom en kort stund. Dock inte på hans pausplats så det får negativ känsla. 

Tänka mer på när jag behöver använda passiv/aktiv belöning i olika situationer. Samt att utveckla levererandet av belönigar.


 
Föreläsning nr 2!

I onsdags den 4 april var jag iväg på en gratis föreläsning för Maria, med hennes tema "från valp till stjärna". Det var via Lupus som man anmälde sig och fick gå gratis. Fantastiskt att det finns gratis grejer ibland!! 

En del saker var likt från clinicen, men alltid får man med sig bra grundgrejer att skriva ner. Fokus låg väl på vad man börjar med i träningen med sin valp eller vuxna hund. 

Dessa saker börjar Maria med och jag håller med henne i hennes tänk kring detta

* Attityd och glädje
* Lek och utveckla belöningar, samt belöningsritualer (det man gör med belöningarna).
* Skapa ett stort intresse för mig som förare. 
* Lära sig spelets regler 
* Störningsträna tidigt 

Skulle absolut kunna tänka mig för att få gå en kurs för Maria i momentträning, eller grundträning!

Nedan finns två filmer med lite träning, som jag fick inspiration att träna på efter clinicen..

Avlämnande av föremål med nos-touch - http://www.youtube.com/watch?v=_M6JkadlELc&list=UUd7SSLnuNz48amC8YqjmlGw&index=3&feature=plcp

Runda föremål - http://www.youtube.com/watch?v=qASbOU1TWNI&feature=relmfu




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0