En helg i städningen och spårningens tecken

Åtminstonde halva lördagen var det städdag på klubben. Vi städade klubbstugan och gjorde fint på området. Till lunch tändes grillen och alla samlades där! På morgonen gick jag det spåret jag lagt kvällen innan till Simbaa. Med en återgång och en ruta. Återgångar är verkligen svårt, men jag kommer ihåg när vi skulle börja med riktiga vinklar och spetsvinklar, då uppträdde han på samma vis, mycket förrvirrad. Det får ta ungefär 2 min vid återgången och så kort tid tar det inte kan jag säga...


Efter städdagen i Lördags i alla fall så var vi ett gäng som åkte iväg och lade spår en bit bort från klubben och som skulle lega över natten tills idag förmiddag. Fia lade Simbaa spår, ca 600 m långt, ca 15 h gammalt, men med tre korta återgångar på bara 5 m åt vardera hållen för att han ska lära sig hur en återgång är och hur han behöver lösa den. Han hade även en oblodad vinkel och en ruta på 25x25 m. Så idag söndag gick vi spåret. Detta med rutan har vi aldrig hunnit med att träna i och med att vi just klarat av anlagsprovet och jag har känt mig osäker på hur rutan ska gå till. Och lika osäker är Simbaa på rutan. Han är så van att jag visa på honom på spåret vid spårstarten, så det här med rutan, då flackar han runt och försöker finna spåret, men han blir lite otålig och varvad. Vi ska träna rutan genom att kryssa över spåret med kort lina och berömma när han viker av åt rätt håll för att fortsätta på spåret. De korta återgångarna som Fia lagt gick ganska bra, den första tog 3 min för han att lösa med dem resterande två mycket snabbare och snyggare tyckte Fia. Så det kändes bra. Jag tror han lärde sig något av dem i alla fall, mot att bara ha en fullstor återgång, där man måste trassla och trassla... Här får han lyckas mycket snabbare! Den oblodade vinkeln hade vi inget problem med. Ska försöka lägga minst två spår denna vecka innan Hjortkvarnsprovet på Söndag, med så här korta återgångar och träna upptag i ruta. Vi får se hur det går i Hjortkvarn, vi känns lite gröna än så länge på det här med öppenklass. Det behövs lite mer tid känns det som =)


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0