Dagens!


Linda och jag träffades klockan 10:30 idag. Det var dags för ännu en härlig träningsstund ihop med våra goa muskelknuttar. Först lade vi spår. Simbaa fick ett öppenklass spår, dock med lite för kort liggtid, med en återgång i alla fall och partypoppers, haha! Hillman fick ett viltspår han med ett par hundra meter med två vinklar. Han gick jättebra, lite högt tempo, men det ska vi nog få ner med lite längre liggtid o svårare terräng.. samt öva Linda på att hålla emot mer. Huvudsaken är att skytten kan tänkas hänga med! Lilla Nea provade Linda att lägga ett litet personspår i form av en bananböj. Det gick också fint. Bara att jobba vidare med det, så kommer jag och Simbaa snart också börja med det efter viltspåret är klart.






Medan spåren låg till sig tränade vi på Rönneshyttaskolas grusplan som är inhägnad. Hur bra som helst den där platsen har jag upptäckt. Simbaa och jag fokuserade på onlinekursens tema, där vi jobbar med shaping och beteendet backa. Vi har fått till riktiga steg bakåt nu. I börkan var det svårt att gå honom att enbart stå när jag satte mig ner på huk, han hade väldigt nära till ligg och buga. Men efter att belöna enabrt stående ställning för att sedan belöna bakåtvikt för att sedan vara på kriteriet att flytta någon tass bakåt så har vi nu åstadkommit 3-6 stycken steg. Ibland väljer jag att belöna bara ett och två, för att variera. Kanske är för tidigt för att börja variera eller?? Det blir lätt att väntar man ut flera steg, klickar man när han stannat för att man inser att han kommer inte backa fler steg för han har redan backat 5 snygga steg och man kanske hade velat haft 6 stycken... det är svårt det där att få hunden att backa flera flera stycken i ett svep tycker jag, utan att upprepa ett kommando, som man senare kommer att ha på beteendet..

Nedan finns filmen från dagens träning på "backa". Den som jag också kommer lägga upp på klickerkloks forum för kommentarer och hjälp!


(Klicka på bilden för att komma till filmen)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0